De oplegger van je vrachtwagen: waar moet je op letten?

Een oplegger is een soort aanhangwagen zonder vooras, waardoor deze afhankelijk is van een trekker om vooruit te komen. Veelal worden deze opleggers aan vrachtwagens bevestigd. In de oplegger worden de goederen opgeslagen en vervoerd tussen verscheidene locaties. Opleggers zijn dus een essentieel onderdeel van de transport. Maar wat voor soorten opleggers zijn er voor vrachtwagens? En zijn opleggers aan regulatie onderhevig? Lees snel verder voor meer essentiële informatie over de oplegger.

 

Verschillende soorten oplegger

Als leek is het misschien moeilijk om het verschil te spotten, maar er zijn wel degelijk verschillende soorten opleggers. Zo is er een plywood oplegger, welke houten zijwanden en een vast dak heeft. Het laden en lossen van goederen aan de achterkant van je vrachtwagen wordt via dit onderdeel een stuk gemakkelijker. Daarnaast is er een isotherm oplegger, waarbij de opmaak van de oplegger gericht is op het preserveren van een bepaalde temperatuur. Denk hierbij aan goederen die gekoeld of juist warm bewaard moeten worden. Isolatiemateriaal zorgt ervoor dat de juiste temperatuur behouden wordt. Ten slotte is er een NTM (Närpes, Trä en Metall) oplegger. Deze laadback heeft uitklapbare zijkanten, ideaal voor massieve transportgoederen. Het laden en lossen van deze goederen is een kwestie van het openen van de zijkanten, waardoor met gemak de goederen gelost kunnen worden.

Het snel kunnen laden en lossen van je vrachtwagen is een eis die je mag stellen aan een uitstekende oplegger. Daarnaast moet deze voldoen aan milieu- hygiëne eisen, eenvoudig schoon te maken en te onderhouden zijn, in aanmerking komen voor HACCP certificaat, een goede luchtcirculatie hebben en eventueel dus in staan zijn om de temperatuur te reguleren.

Regulaties

Opleggers zijn onderhevig aan verschillende reguleringen. Deze afmetingen en massa’s zijn vastgelegd in EU-regulaties, alhoewel er afwijkende (veelal grotere) maten gelden voor speciale soorten vervoer. In de tekst wordt gefocust op de regulaties voor vrachtwagens + opleggers van meer dan 3,5 ton. Hierbij mag de maximumbreedte niet meer zijn dan 2,55 en 2,60 meter met wanden van minimaal 4,5 cm dik. De hoogte mag nooit hoger zijn dan 4 meter, anders kan het geheel gescalpt worden door overbruggingen. De lengte van een oplegger voor je vrachtwagen mag maximaal ongeveer 13,60 meter zijn, waarbij de combi van trekken en oplegger niet langer mag zijn dan 16,50 meter. Hierbij moet rekening gehouden worden met een kopstraal van 2,04 meter en een afstand van 12 meter tussen de koppeling en de achterzijde. Mocht je twijfelen of je in aanmerking komt voor afwijkende afmetingen, bijvoorbeeld omdat je transporteert voor kermis- en circusbedrijven, zoek dan de Nederlandse Regeling Voertuigen op.